Hope YTY - Yrittäjyyttä ja työssäoppimista yhdessä

Opettajat yrittämisen asialla

Tarvitaan yhteinen suoritushaaste

Tekemällä oppii enemmän

Yhdessä olemme vahvempia

kuva
kuva
kuva
kuva
kuva

Tiimioppimiselle vallataan oma talo Järvenpäässä

Seurakuntaopiston Järvenpään kampuksella halutaan vallata talo tiimioppimiselle. Jos tämä onnistuu, siirretään nuoriso- ja vapaa-ajanohjaajien koulutus ensi syksynä suoritettavaksi kokonaan tiimioppimisen menetelmin. 

Tiimioppimista on nuorisoasteen koulutuksessa kokeiltu jo kahtena vuonna hyvin tuloksin, mikä antaa pontta isompaan muutokseen.
 
– Olemme ihan vakavissamme esittäneet koulutusalajohtajalle ja rehtorille, että valtaamme pihapiiristä rakennuksen ja teemme siitä nuva-talon, jossa meidän tiimimme voivat toimia. Vihreää valoa on näytetty, mutta täyttä varmuutta ei ole, saammeko sen. Toivotaan, että taloasia etenee, koska se on olennainen osa suunnitelmaamme, pohtii valmentaja Anu Laine.
 
Nuva-taloon on tarkoitus viedä kaikki nuorisoasteella nuoriso- ja vapaa-ajanohjaajiksi opiskelevat. Tarkoituksena olisi, että tulevaisuudessa koko kolmen vuoden opinnot mentäisiin tiimioppimalla, jolloin tekemiseen saataisiin oikeasti vapautta. 
 
Ajatuksena on tehdä sekatiimit, joissa osa on pidempään talossa olleita ja osa uusia opiskelijoita. 
 
– Tässä on se idea, että tiimioppimisen kulttuuri saataisiin luontevasti siirtymään. Kun kaikki eivät lähtisi koulusta yhtä aikaa pois, ei aina tarvitsisi aloittaa uudelleen alusta. Näin jokainen ehtisi myös olla tiiminvetäjä jossain vaiheessa ja ottaa erilaisia rooleja tiimeissä, Anu selittää.
 
Kaikkiaan muutos koskisi Järvenpäässä reilua sataa opiskelijaa. Koska valmentajia on kolme tai neljä, joukko jaettaisiin aika isoihin, noin 15–18 opiskelijan tiimeihin. Tällöin kaikki eivät tekisi tiimissä samaa asiaa, vaan juttuja jaettaisiin. 
 

Tiimit työskentelevät hyvin itsenäisesti, mutta valmentaja tuki on tarpeen tullen saatavilla.

Samassa yhteydessä myös yhteiset tutkinnonosat eli YTO-aineet integroitaisiin eli ihan kaikki opinnot tehtäisiin tiimioppimalla. 

– Olennaista tässä kaikessa olisi saada käyttöön kunnon tilat. Jouduimme taistelemaan tiloista jo kahdella tiimioppimisen kokeilujaksolla. Halusimme pitää nämä samat tilat ja tiimeille kotipesät, jotta opiskelijoiden ei tarvitse koko ajan siirtää ja pakata tavaroita.
 
Oma tila on tiimeille tärkeä.
 
Tapa oppia on vapaa
 
Tänä keväänä tiimioppimista kokeillaan Järvenpäässä kolmosten kanssa. Opiskelijoille on annettu työaikataulu siitä, mitä pitää olla tehtynä, mutta tiimit itse päättävät, koska he tulevat ja lähtevät ja mitä he tekevät. Välillä on check-in-tilanteita, sekä tiimikohtaisia että yhteisiä, joissa katsotaan, missä mennään.
 
 
Lukujärjestystä ei ole, vaan opinnoissa edetään viikko-ohjelman mukaan.
 
 
Teoriatiedon opiskelijat ottavat haltuun niin, että he hakevat sitä itse projekteissaan, saavat vierailuilla käydessään ja oppilaitokseen tulevien vierailijoiden kautta sekä hakevat kirjallisuudesta.
 
– Me annamme opiskelijoille arvioinnin kohteet, jotka heidän pitää ammattioppimisen näytössä työssäoppimisen yhteydessä hallita, mutta tapa oppia nämä asiat on vapaa. He saavat itse tiimeittäin suunnitella, miten he oppivat, Anu juttelee.
 
 
 
Tällä hetkellä osa opiskelijoista suunnittelee 6-luokkalaisille suunnattua päihdevalistustapahtumaa Päihdekuplaa. Tässä on yhteistyökumppaneina kuraattoreita ja esimerkiksi kaupungin ja seurakunnan nuorisotyö, mutta opiskelijoilla on iso vastuu. 
 
Osa tiimeistä valmistelee yläkouluikäisille suunnattua tapahtumaa, jossa yhteistyötä tehdään kaupungin nuorisotoimen kanssa. Porukalla tuotetaan sisältöä myös sosiaalisen vahvistamisen messuille, joiden kohderyhmänä ovat opiskelijat ja lähialueen toimijat.
 
 

– Olemme kokeilleet kolmosten kanssa myös kirjallisuuspiirejä, joista on ihan jokaisesta tullut positiivista palautetta. Opiskelijat valitsevat kirjalistalta niiden aihealueiden kirjoja, jotka heidän on vielä käytävä läpi ennen valmistumistaan, ja keskustelevat niistä piirissä. Minulle on ollut yllätys, kuinka moni meidän nuvista jatkaa ammattikorkeakouluun, joten siksikin on hyvä vaatia kirjallisuuden lukemista myös ammattikoulussa.

Kirjallisuuspiirissä käsiteltiin tällä kertaa lapsen huostaanottoon liittyviä asioita.
 
 
Eri teemoja on otettu haltuun myös vierailijoiden kautta. Opintoja pitää suorittaa lastensuojelusta, mielenterveydestä, päihteistä ja sosiaalisesta vahvistamisesta, ja opiskelijat ovat saaneet näihin teemoihin liittyen itse ehdottaa, ketä he haluaisivat haastatella  ja missä vierailla. Opiskelijat ovat saaneet myös itse päättää, ketkä osallistuvat mihinkin vierailuun. Anun mielestä jo se on iso juttu, että he ovat vapaaehtoisesti paikalla. 
 
Jos tiimioppiminen saadaan syksyllä täysillä käyntiin, aiotaan Järvenpään kampukselle perustaa heti osuuskunta. Se kun mahdollistaa paljon paremmin oikeiden keikkojen tekemisen ja yrittäjyyden tuomisen opintoihin. 
 
Helmihetkiä ja muutosvastarintaa
 
Anu Laine oli ensimmäinen, joka Järvenpään kampuksella innostui tiimioppimisesta ja lähti mukaan Hope YTY -hankkeeseen. Hän yllytti Tiimimestari-valmennukseen työparinsa Marjo Tammiston, ja nyt naiset yrittävät yhdessä innostaa tiimioppimiseen kolmatta nuorisoasteen opettajaa Jukka Isokangasta, jonka työtapa on jo valmiiksi käytännön prosesseja suosiva.
 
Anun mielestä tiimioppiminen tukee parhaalla mahdollisella tavalla myös niitä tavoitteita, joita uusi opetussuunnitelma ja osaamisperustaisuus ovat tuoneet. On helppo huomioida, jos opiskelijalla on jo osaamista tai tämä tekee tosi ahkerasti hommia, jolloin valmistuminen voi olla nopeampaa. Tiimioppiminen mahdollistaa erinomaisesti yksilöllisten polkujen kulkemisen.
 
Voimaa Anu toteaa saavansa niistä helmihetkistä, kun hän näkee, kuinka opiskelijat oikeasti tekevät. Häntä motivoi se, että hän haluaa opiskelijoiden ottavan itse vastuun oppimisestaan ja tekemisestään ja sitoutuvan. Tavoitteena on kouluttaa vastuuntuntoisia työntekijöitä, jotka omaavat hyvät työelämävalmiudet.
 
– Meillä on mennyt täysin usko sellaiseen "opettaja kaataa oppia toisten päähän" -juttuun. Käymme jatkuvasti muutosvastarintalaisten kanssa keskustelua siitä, kuka sanoo, että kun sinä puhut, se on oikea totuus, joka opiskelijoiden tulee oppia ja kuka sanoo, että he ylipäätään oppivat yhtään mitään, kun joku puhuu. Istumalla oppitunnilla ja räpläämällä kännykkää ei välttämättä opi olenkaan sitä kuin vaikka kirjallisuuspiirissä, kun keskustelee siitä, mitä itse tai joku muu on lukenut.
 
Muutosvastarinta ei ole tullut yllätyksenä, sillä se kuuluu kokeiluihin aina. Opiskelijat kaipaavat luentoja, mutta kun luentoja ja opettajajohtoista opetusta on heille tarjottu, on osallistujamäärä ollut pieni.
 
Myös muun henkilökunnan joukosta alkaa nousta muutosvastarintaa ja tietynlaista vähättelyä, kun talonvaltausideaa ja uusia oppimisen tapoja on tuotu enemmän julki. Anu ja Marjo joutuvat oikeastaan koko ajan perustelemaan systeemiä, mikä on tavallaan hyvä, koska se auttaa heitä huomioimaan epäkohdat ja kehittämään mallia vielä paremmaksi. Ja toki he ovat kohdanneet myös positiivisista vastaanottoa ja kannustusta ja saaneet kannatusta suunnitelmillemme.  
 
Uuden mallin perustelemisessa auttaa se, että Seurakuntaopiston Pieksämäen kampuksella ollaan pidemmällä. 
 
– He ovat siellä tehneet koko tämän lukuvuoden tiimioppimalla. Me täällä Järvenpäässä voimme aina todeta, että siellä on tehty ja hyväksi todettu. Voimme siis vedota siihen, että kyllä tämä toimii meidän nuva-koulutuksessakin.
Seurakuntaopiston Tiimimestareiden kolme sukupolvea saatiin samaan kuvaan Hope MYRSKYssä Jyväskylässä.